09365495434

چند راه حل واقعی مدیریت زمان

زمان با ارزش ترین دارایی هر انسان است. انسان هر چه با تجربه تر و عاقل تر می شود بیشتر به اهمیت مدیریت زمان پی می برد.

با وجود با ارزش بودن زمان باز هم بسیاری از انسانها زمان خود را تلف می کنند و به زمان بی اعتنا هستند این انسانها ادعا می کنند که زمان کم است و همیشه شاکی و نگرانند و همیشه فکر میکنند که زمان کافی به آنها داده نشده است. در صورتی که این آدمها باید یاد بگیرند که از زمان خود درست استفاده کنند و اگر یادبگیرند که چگونه زمان خود را مدیریت کنند انوقت می فهمند که زمان کم نیست بلکه آنها بودند که بلد نبودند از زمان خود استفاده کنند.

اگر شما هم همیشه شاکی هستید که زمان کم است، اگر به کارهای خود نمی رسید، اگر شاغل هستید و همیشه نگرانی کمبود وقت دارید خواندن این مقاله را از دست ندهید.

در این مقاله قصد داریم به شما کمک کنیم که چگونه زمان کمتری را هدر دهید و از زمان خود بهتر استفاده کنید تا بازده و کارایی شما در زندگی بالا برود و حس رضایت در شما بیشتر شود. با مطالعه تکنیک های زیر و عمل کردن به آنها شما قادر خواهید بود که به موفقیت بیشتری در زندگی دست پیدا کنید و از مدیریت زمان خود به بهترین نحو استفاده کنید.

از روز قبل برنامه ریزی داشته باشید.

برای استفاده بهتر و مفید تر از زمان بهتر است که از شب قبل با توجه به مشکلات و برنامه زندگی خود برنامه ای منطقی بریزید و خود را موظف کنید که بر اساس آن برنامه عمل کنید. این کار به شما کمک می کند تا روز بعد بدانید که چه کارهایی برای شما در الویت هستند و در شروع به سراغ آن کارها بروید و این روش شما را از سردرگمی و گیجی نجات می دهد.

اگر عادت کنید که هر شب قبل از خواب برنامه فردا خود را بریزید بعد از گذشته تنها چند هفته متوجه افزایش کارایی و بازده خود خواهید شد.فقط باید توجه داشته باشید که برنامه باید ساده باشد و قابل اجرا ،از خود توقعات عجیب و غریب نداشته باشید. حتی در ابتدا و شروع برنامه ریزی بهتر است که از یک نفر کمک بگیرید تا برنامه را بر اساس توانایی های خود تنظیم کنید.

توانایی نه گفتن را در خود تقویت کنید!

تعداد بسیاری زیادی از انسانها به خاطر خجالت کشیدن و یا کمبود اعتماد به نفس و یا حتی کم فکری به هر چیزی آری می گویند و این خود بسیار ضرر زننده است. شما برای داشتن وقت کافی و رسیدگی به کارهای مهم و ضروری خود لازم دارید که توانایی نه گفتن را در خودتان بسیار قوی کنید تا بتوانید در خیلی از مواقع به افراد نه بگویید و با این کار وقت زیادی را برای خود نگه خواهید داشت. همین حالا خوب فکر کنید،چندین روز را برای ناتوانی در نه گفتن به افراد از دست داده اید؟ از امروز با خود عهد ببندید که برای مدیریت زمان خود دیگر هرگز به کاری که در برنامه شما تداخل ایجاد میکند آری نمی گویید.

الویت بندی کنید، کلید مدیریت زمان.

چند بار برای شما پیش آمده که زمان زیادی را صرف کاری کردید که اصلا برای شما اهمیت نداشته است؟ چند بار وقت خود را صرف کارهایی کرده اید که برای شما سودی را به همراه نداشته اند؟

چند بار کارهای غیر ضروری انجام داده اید که حتی اگر آن کارها انجام نمی گرفت اتفاق خاصی در زندگی شما نمی افتاد؟

هنر الویت بندی کارها به شما کمک می کند که ابتدا کارهای ضروری و مهم را انجام دهید که بیشترین تاثیر را در زندگی ما داشته اند .

در واقع شما یا یک الویت بندی درست به کارهای مهم خود می رسید و می توانید حس رضایت را تجربه کنید. پس معتل نکنید زمانی که از شب قبل برای خود برنامه می ریزید سعی کنید که کارها را بر اساس الویت و مهم بودند شماره دهید تا صبح موقع بیدار شدن ابتدا کارهایی که الویت بالاتری دارند را انجام دهید.

کمال گرایی را کنار بگذارید.

خیلی از اوقات افراد به کارهای کوچک و یا بزرگ خود نمیرسند تنها به این دلیل که برای یک کار بیش از اندازه وقت و زمان می گذارند.برای مثال فرض کنید شما می خواهید یک پروژه برای دانشگاه آماده کنید، پروژه شما به متن و عکس احتیاج دارد، شما دو راه دارید مدت زمانی را مشخص کنید و در آن زمان عکس و متن مناسبی پیدا کنید سپس عکس و متن را در پروژه قرار دهید و پروژه متوسطی را تهیه کنید و سپس از وقت باقی مانده برای انجام کارهای دیگر خود استفاده کنید.

برای مثال شاید از وقت باقی مانده برای رفتن به باشگاه استفاده کنید و یا در وقت باقی مانده به پروژه های دانشگاهی دیگر خود برسید و یا آن وقت را به خانواده اختصاص دهید و شام و یا نهار را با خانواده بگذرانید و یا حتی نهار و شامی برای خانواده یا دوستان خود تدارک ببینید و بعد از مدت ها برای آنها آشپزی کنید. مزیت این کار این است که شما در وقت خود صرفه جویی کرده و به یک کار واجب دیگر خود رسیده اید

اما حالا تصور کنید که زمان زیادی را برای گشتن در اینترنت و پیدا کردن عکس مناسب بگذارید و در انتخاب عکس بسیار سختگیرانه عمل کنید و یا فرض کنید که مدت بسیار زیادی را به نوشتن متن پروژه اختصاص دهید و وسواس بسیار زیادی در انتخاب کلمات داشته باشید. آنوقت شاید حتی زمان برای اتمام پروژه کم بیاورید و تا شب قبل از تحویل پروژه درگیر باشید و این استرس و تنش شما را زیاد می کند. پس آیا بهتر نبود که کمالگرایی را کنار بگذارید و با وقت و زمان خود به دو کار مهم خود برسید؟ آیا این کار بازده و انرژی شما را افزایش نمی دهد؟ مطمئن باشد که بازده شما افزایش پیدا می کند .

پس دفعه بعدی که هر کار و یا پروژه ای به شما داده شد تمام سعی و تلاش خود را بکنید تا در عین حال که کار مناسبی را تحویل می دهید خیلی وسواسی عمل نکنید تا وقت برای کارهای دیگر خود هم داشته باشید.

امیدوارم که با خواندن این تکنیک ها بتوانید بازده خود را در کار و زندگی افزایش دهید و مدیریت زمان خود به بهتریت شکل استفاده کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *