09365495434

مشکل آتشین مزاج بودن!

آنچه باید بدانید:
علت اصلی خشم که اغلب باعث درد سر میشود،آتشین مزاج بودن است.یک رویداد مخل آسایش،
منجر به انفجار شما همچون یک ترقه بزرگ می گردد .در واقع توسعه خشم شما به حدی سریع است که باعث انفجار زودهنگام ترقه مزبور می گردد یعنی همان زمانی که ترقه هنوز در دستان شما است.
برخی از افراد به شدت حساس هستند و با کوچکترین مسئله از کوره در می روند یعنی به سرعت از کوچکترین موضوع ناراحت شده و عکس‌العمل نشان می‌دهند.
آنها عمدتاً نسبت به مسائلی واکنش‌های شدید نشان می‌دهند که سایرین به راحتی آنها را نادیده می‌گیرند به رفتار خودتان دقت کنید، چه مواردی باعث تحریک و خشم در شما می شود؟ آیا زنگ ساعت برای بیدار شدن در ۶ صبح هم شما را عصبانی می کند؟ جر و بحث فرزندان سر میز صبحانه چطور ؟اگر یک اتومبیل ناگهان از فرعی وارد اصلی شده و مسیر شما را بند بیاورد عصبانی می شوید؟ سخنان یک همکار احمق چطور ؟یک مشکل ناخواسته و ناگهانی در روند پروژه را مسدود کند شما را عصبانی می کند؟ یک انتقاد کوچک و بدون منظور از سوی همسر یا شوهرتان سر میز شام چطور؟ اگر نتوانید کنترل از راه دور تلویزیون را بیابید عصبانی می شوید ؟تماس مشاور تلفنی در اواخر شب؟
تلاش برای پرداخت قبوض در حالی که وضعیت مالی چندان خوب نیست؟آیا بی خوابی یا کم خوابی باعث بد خلقی و تحریک‌پذیری شما می‌شود ؟فواصل خشمگین شدن خود را بررسی کنید هر یک ساعت دو بار در روز هر روز اواخر شب؟
تمرین :
یک دفترچه یادداشت و مداد را تهیه کنید و آن را به مدت یک هفته هر جا می روید با خود داشته باشید هر بار که عصبانی شدید حتی به میزان اندک در این دفترچه یادداشت کنید برای هر روز از صفحه جداگانه استفاده کنید اگر مشغله زیادی دارید فقط کافی است یک علامت در دفترچه وارد کنید اما بهتر است اندکی توضیحات هم در خصوص آنچه باعث بروز خشم شما شد ذکر کنید) این کار الزامی نیست )نکته مهم این است که بتوانیدتعداد دفعات که هر روز از عصبانی شدید را محاسبه کنید.

توضیحات بیشتر از این دفترچه برای سنجش میزان موفقیت در آینده هم استفاده کنید.

تمرین شماره۲:
از همین دفترچه می‌توانید برای ثبت آنچه برای پیشگیری از خشم گفته یا انجام داده اید و یا محاسبه تعداد دفعات اقدام برای کاهش خشم استفاده کنید برای مثال شما می توانید از یک علامت تیک یا موارد مشابه برای نشان دادن دفعاتی که از یکی از اعضای خانواده تعریف و تمجید کرده و استفاده کنید هر بار سعی کردید با ایجاد فاصله از بروز صحبت های ناگوار یا جروبحث پیشگیری کنید را نیز در همین دفترچه ثبت کنید.
یک علامت هم برای دفعاتی در نظر بگیرید که با تنفس عمیق یا تمرینات آرامبخش خونسردی خود را حفظ کردید مفید خواهد بود اگر بتوانید از کاری را که برای حفظ خونسردی خود در موقعیت های محرک خشم استفاده کردید را نیز در دفترچه یادداشت کنید این انتخاب‌های مثبت به هر دو طرف درگیری کمک می کند تا خشم خود را کنترل کرده و همه افکار منفی مولد خشم را نیز کنار بگذارند و رفتارهای مثبت و کاهنده خشم روی آورند انتظار نداشته باشید که ناگهان و به طور کامل خلق و خوی آتشین و حساس خود را کنار بگذارید؛
فقط احتمال دارد که بتوانید با سرعت و قدرت بیشتری این وضعیت را آرام کنید تا به واکنش‌های تند ختم نشود فرض کنید که کلامی ناخوشایند از کسی شنیده اید یا دستی کند شما احساس کردید محتوای آن منفی است و ناگهان بوووووم!
همان سیلاب آشنا و قدیمی آدرنالین را احساس می‌کنید در ماهیچه هایتان منقبض شدن را حس می کنید انگیزه کافی برای حمله کردن دارید اما یک نکته اساسی در این سناریوی احتمالی انفجار خشم وجود دارد فقط به این دلیل که سطح آدرنالین خون شما بالا رفته است که حق ندارید پرخاش کنید! فقط کافی است که آدرنالین اجازه دهید در رگ‌های تان جاری باشد
احساسات خودتان را بسنجید فرض کنید این احساسات متعلق به فرد دیگری هستند و شما فقط از دور به آنها نظاره می کنید اگر فقط نیم دقیقه تحمل کنید سیلاب آدرنالین فروکش خواهد کرد و پس از مدتی هم تاثیرات آن به کلی از بین خواهد رفت البته شما فرصت تنبیه کردن یک فرد برای آنکه گفته یا انجام داده است را نیز از دست داده اید! اما چه اهمیتی دارد؟ نقطه مهم این است که شما توانستید جلوی تمایل به حمله را بگیرید هدف از تمرینات مدیریت خشم همین است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *