09365495434

عادت هایی برای شادتر بودن

فکر که می کنید، می بینید این عادتهای ما هستند که هویت و شخصیت مان را تعریف می کنند. عادت های ما یا ما را خوشحالتر و موفق تر می کنند یا مانع ما در رسیدن به اهداف مان می شوند.

ارسطو، فیلسوف یونانی این موضوع را به بهترین شکل توضیح داده است:

«ما آن چیزی هستیم که به طور مکرر انجام می دهیم. بنابراین، عظمت ما در یک عمل نیست، بلکه در عادتهای ماست.»

خبر خوب این است که تحقیقات زیادی حاکی از این هستند که عادت های به خصوصی سطح شادمانی و سلامت ما را بهبود می بخشند.

با مشاهده نتایج تحقیقات متوجه می شویم که چند تمرین ساده رفتاری را اگر در برنامه روزانه زندگی مان بگنجانیم، می توانیم شادی بیشتری تجربه کنیم.

۱. سه موردی که به خاطرش قدردان و شکرگزار هستید را بنویسید

شکرگزاری برای چیزهایی که در زندگی داریم روشی فوق العاده برای تقویت روحیه ماست. در یک تحقیق اخیر، روانشناسان در دانشگاه کالیفرنیا دیویس ۳ گروه از شرکت کنندگان را بررسی کردند که هر گروه به طور هفتگی درباره یک موضوع به خصوص می نوشتند. یک گروه درباره مشکلاتی که در طول هفته تجربه کرده بود می نوشت، گروه دیگر درباره رویدادهای برجسته هفته می نوشت و گروه آخر درباره آنچه بابتش شکرگزار بود می نوشت.

بعد از ۱۰ هفته، آن گروهی که از آنها خواسته شده بود درباره آنچه بابا

تش شکرگزارند بنویسند، شادتر و خوش بین تر از دیگر گروه ها بودند.

 

۲. پیاده روی بروید یا به ستاره ها نگاه کنید

حیرت یکی از نیرومندترین هیجانات انسانی است و از هیجاناتی است که ما می توانیم خود خواسته بیشتر احساسش کنیم. تحقیقات متعددی رابطه ای میان تجربه حیرت، کاهش استرس و افزایش رضایتمندی نشان می دهند. یکی از بهترین روش ها برای تجربه حیرت، خیره شدن به ستاره ها یا نشستن در کوهستان و تماشای منظره اطراف است.

 

۳. قهوه بخورید (البته نه خیلی زیاد)

بی دلیل نیست که بسیاری از مردم هر روز صبح شان را با قهوه شروع می کنند. قهوه هشیاری را افزایش می دهد و سیستم عصبی را به میزان لازم تقویت می کند. چندین تحقیق بر روی اثرات قهوه بر ذهن و مغز انجام شده و رابطه ای مستقیم میان کاهش ریسک افسردگی و میزان مصرف قهوه پیدا کرده اند.

۴. مدیتیشن

تحقیقات بسیاری حاکی از این است که مدیتیشن – تمرکز عامدانه و در سکوت بر لحظه حال برای مدت مشخصی – می تواند افسردگی و اضطراب را در افراد کاهش دهد. اسکن های مغزی که بر روی راهب های بودایی انجام شده نشان می دهد که مغز آنها در نواحی به خصوصی بهتر از افراد معمولی رشد یافته است و این باعث هشیاری بالاتر و کنترل هیجانی بیشتر در آنها می‌شود.

 

۵. داستان های ماجراجویانه بخوانید

تحقیقات نشان می دهند که شما می توانید از مزایای یک ماجرای حیرت انگیز تنها با خواندن درباره اش، استفاده ببرید. یک تحقیق نشان داده که وقتی مردم درباره تجربه حیرت انگیز فرد دیگری نیز می خوانند، استرس آنها کاهش می یابد و بیشتر میل به کمک به او را پیدا می کنند.

 

۶. به طبیعت بروید

اکثر ما در محیط های شهری زندگی می کنیم که این بر سلامت روانی ما اثر منفی می گذارد. تحقیقی در این زمینه انجام شده که نشان می دهد دانش آموزانی که دو شب را در طبیعت می گذرانند سطح پایین تری از هورمون کورتیزول (هورمون استرس) دارند در مقایسه با دانش‌آموزانی که در شهر ساکن اند.

۷. همان کارهایی را انجام بدهید که وقتی خوشحالید انجام می دهید

تجربه کردن احساسات مثبت به شما اجازه می دهد احساسات منفی در وجودتان خنثی شوند و شما فعال تر شوید. به همین علت، بهتر است سعی کنید آن فعالیت هایی که در حین شادمانی انجام می دهید را انجام دهید تا همان هیجانات مثبت را در خود برانگیزانید. برای مثال، اگر در زمان هایی که خوشحال هستید موسیقی پر انرژی و شاد گوش می دهید، این کار را در روزهای معمولی که انرژی زیادی ندارید هم بگنجانید و سعی کنید حال و هوای خوشحالی را در خود برانگیزانید.

 

۸. به موسیقی غم انگیز گوش دهید

این شاید عجیب و غیر منطقی به نظر برسد، اما تحقیقات نشان داده اند که گوش دادن به موسیقی غمگین حال و احساس منفی را در ما تعدیل می کند.

۹. اهداف واقع بینانه ای برای خود تعیین کنید

آیا دوست دارید لیستی از کارهایی که باید هر روز انجام دهید را تهیه کنید؟ در این صورت بهتر است با دقت گوش کنید(یا بخوانید). این برای افزایش شادمانی و ارتقای حال روحی شما بسیار بهتر است که اهدافی واقع بینانه، مشخص و قابل دستیابی برای خود تعیین کنید.

تحقیقی در این زمینه نشان می دهد افرادی که اهداف بزرگ و غیرقابل حصولی مثل «نجات دادن محیط زیست» جزو برنامه روزانه شان بود، کمتر احساس رضایت داشتند تا افرادی که در برنامه روزانه شان «بازیافت بیشتر» بود، حتی اگر هر دوی این افراد عملکرد یکسانی داشتند.

۱۰. احساسات تان را بنویسید

علم به این نتیجه رسیده است که نوشتن احساسات روش فوق العاده ای برای تخلیه تنش و رسیدن به شفافیت ذهنی است. تحقیقات نشان می دهند که ثبت کردن احساسات به ما در آرام تر شدن کمک می کند.

۱۱. برای دیگران خرج کنید

بعد از یک روز سخت، ما معمولا می خواهیم به خرید برویم یا غذا یا دسر مورد علاقه مان را بخریم. اما، تحقیقات نشان داده اند که شما شادتر خواهید بود اگر پول تان را برای دیگری خرج کنید، به جای خودتان.

در یک تحقیق ۲۰۰۸، ۴۶ شرکت کننده یک پاکت دریافت کردند که در آن پول بود و از نیمی از شرکت کننده ها خواسته شد که پول را به فرد دیگری بدهند و از نیمی دیگر خواسته شد آن را برای خود خرج کنند. نتیجه واضح بود که آنهایی که پول را برای دیگران خرج کرده بودند شادتر بودند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *